// Uppdaterat 7/11-23

Information från styrelsen Förebyggande arbete mot övergrepp och kränkningar i Järla IF FK

Att vara ledare i en idrottsförening är ett förtroendeuppdrag som innebär vissa skyldigheter.

Järla IF FK:s styrelse och klubbledning beslutade 2012 att följa Riksidrottsförbundets rekommendation att förstärka det förebyggande arbetet kring en trygg idrottsmiljö genom att från och med verksamhetsåret 2013 införa ett krav på att alla ledare i vår förening uppvisar ett utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi gör detta för att vi som förening, våra fotbollsspelare, föräldrar, kommunen, sponsorer och andra intressenter ska känna sig trygga och ha fortsatt stort förtroende för våra ledare och för vår verksamhet. Det är ett krav att visa upp utdraget för att få vara ledare i föreningen. Man kan alltså inte välja att låta bli och samtidigt fortsätta som vanligt som ledare. En viktig del i förtroendet är att alla ledare behandlas lika. Kontakta gärna styrelsen om du har frågor.

Här hittar du mer information samt hur du gör för att beställa och lämna till föreningen: Policy belastningsregister

Uppvisande av utdraget

1. I pappersformat – behöver skickas/lämnas till Sportkontoret i original, ej digitalt. Utdraget kan läggas i brevlådan utanför sportkontoret eller per post. Vi makulerar utdraget när det är registrerat. Du är också välkommen att komma förbi och visa upp det. Kom ihåg att avtala tid.
  2. Digitala brevlådan – polisen har infört ett kontrollsystem vilket innebär att utdraget kan skickas digitalt per mejl till kansli@jarlaif.se.

Från 1 januari 2020 ändrade Riksidrottsförbundet från bör till ska.

Här kan du läsa vad Riksidrottsförbundet säger om registerutdrag.