Bli medlem i Järla IF FK!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Järla IF FKs styrelse

Järla IF FKs styrelse har som uppdrag av föreningens medlemmar att arbeta utifrån den av årsmötet beslutade verksamhetsplanen.

 

Vårt mål är att arbeta för en sund barn och ungdomsverksamhet, en god ekonomi och att vi tillsammans tar beslut som är bra för föreningen. 

Vi vill arbeta utvecklande och med kort och långsiktigta mål. 

 

Har du som medlem frågor om verksamheten är det främst till vårt sportkontor du ska vända dig men du ska alltid känna att du kan kontakta styrelsen. Vi har fått vårt uppdrag av er medlemmar. Tack för förtroendet!

Information från ordförande och styrelse
2024-03-01 17:52

Vad har hänt sedan senast?

Styrelsen försöker att uppdatera er medlemmar med jämna mellanrum om vad vi jobbar med löpande. Så sedan senast har vi haft fullt upp med att:

 

-Vi fick Jultomten att besöka Ica Maxi och dela ut en liten uppskattning till våra ledare. Tack till alla ledare som tog svängen förbi och pratade lite med oss i styrelsen. 

-Vi har firat jul och inlett ett nytt år! Tänk vad fort det går!

-Vi har varit på frukostmöte på Nacka Kommun, här berättar kommunen Idrotts och fritidsnämnd om den enkät de kommer att skicka ut under kvartal 1 till föreningar för att ladda in i sin kapacitetsutredning.

-Vi har gått igenom anställningsprocess, med intervjuer och allt vad det innebär.

-Vi har skickat ut mejl till ca 100 politiker i Nacka kommun om situationen runt vårt klubbhus, men fåtal svar (läs mer nedan - info klubbhus)

-Vi har träffat Socialdemokraterna, oppositionen i vårt klubbhus, vilket var en effekt av kommunikationen i ovan punkt. 

-Vi har haft en stor härlig ledardag, fantastiska ledare som slöt upp på Djurönäsets konferens en hel söndag i januari! Här inleddes arbetet med vår kommande ledarförsörjningsplan, rekrytering, behålla, avsluta-perspektiv!

 

Nu då?

Hung är nu officiellt anställd efter att ha varit arvoderad föreningscoach sedan förra året. Hans roll är nu Fotbollsutvecklare/föreningscoach och honom kommer ni möta på sportkontoret men också ute på planerna där han är ledarnas bollplank, stöd och hjälp. 

Cevdet är den som vinterns anställningsprocess landade i och hans roll är föreningsutvecklare/föreningskonsulent. 

Hung och Cevdet kommer jobba tätt ihop med Victoria. 

 

Årsmötet står för dörren och det är mycket som ska förberedas inför det. Bokslut, verksamhetsberättelse, verksamhetsplan för kommande år. Vi hoppas att NI, föreningens medlemmar är så nyfikna på hur föreningen i sin helhet mår att ni anmäler er till årsmötet. "Jag vill inte riskera att bli vald" - om ingen blir vald så har vi ingen förening och det vore ju tråkigt. Tillsammans blir vi det självklara valet! Årsmötet är inte platsen där man riskerar att bli vald, det är platsen att få svar på eventuella frågor och få vara med och påverka framtiden! Vi ses där den 26 mars!

 

110 års-kalas och 10 års jubileum för DreamTeam. 6 juni kommer föreningen att fira att vi fyller 110 år och att vårt DreamTeam fyller 10 år! 

 

TACK för att du engagerar dig i Järla för barn, unga och vuxnas bästa fritid. Tillsammans gör vi det självklara valet!

 

Info klubbhuset

Klubbhuset - en historia i sig. Det nya klubbhuset stod färdigt till 100-årsjubileet 2014. Det gamla klubbhuset som blev utdömt stod på samma plats som nu och hade så gjort sedan 1957. Klubbhuset byggdes med hjälp av alla medlemmar och en då den drivande ordföranden (Rickard Waldenström). Lagtävling utfärdades om vilket lag som spikade, sågade och målade flest timmar. Fantastiskt engagemang och vilja att få en egen borg! Även om huset är svart så är det inte ett svartbygge... MEN det var idrottsmark och vi kunde inte få ett permanent bygglov då man väntade på en detaljplan för Järlahöjden. Vi fick ett tillfälligt bygglov. När det sedan skulle förnyas så var läget samma som tidigare och vi fick ytterligare ett tillfälligt bygglov. När detta andra närmade sig slutdatum sökte styrelsen ett nytt byggnadslov och inte heller den här gången blev det ett permanent sådant. 

Vårt tillfälliga bygglov går ut i januari 2026, och vad händer då? Detta står högt på styrelsens priolista och därav skickade vi mejl till kommunens politiker. För vi har hamnat i ett moment 22. Enligt regelverket så får man bara tre tillfälliga bygglov. Inga permanenta bygglov godkänns under tid när inriktningsbeslut och detaljplaneläggning sker. 

Inriktningsbeslut för Järlahöjden har pausats och har sagt startats under 2023, vi har dock inte hört något om detta än. När detta är gjort ska det malas i alla kvarnar och en detaljplan ska sedan äga laga kraft. 

Januari 2026 kommer detta inte vara i hamn än. Detta gör att vi hamnar just i moment 22. Inget nytt tillfälligt bygglov och inget permanent bygglov. 

Vi behöver därför jobba för hållbara lösningar och försöka hitta en väg framåt tillsammans med kommunen! Vårt påverkansarbete har startat! 

 

Vill DU vara med och driva det här arbetet? kontakta styrelsen@jarlaif.se  

Arbetet kan vara att kontakta politiker. Undersöka lösningar. Möta politiker och tjänstemän i kommunen. 

 

Järla IF FKs styrelse

Catharina, Sebbe, Peppis, Oliver, Gunilla & Frida

 

Information från Ordförande och Styrelse
2023-11-27 10:18

Stort TACK till er alla som svarat på enkäten ”klubbkollen” som gick ut tidigare i höstas. Styrelsen har jobbat med att sammanställa svaren och jobba med en handlingsplan om vilka insatser vi ska jobba med och prioritera dessa. Nedan hittar ni vad vi har för framtidsplaner och vad vi jobbat med bakåt. Är det något ni blir nyfikna på så kan ni läsa mer detaljerat längre ner.

 

Framåt:

  • Järlatomten på Ica Maxi
  • Valberedningen söker
  • Kick-off – ny ledardag
  • Organisation sportkontoret
  • Fotbollsutvecklare / föreningscoach
  • Träningstider vinter

Höstinformation (bakåt):

  • Tältet
  • Sportkontoret
  • Utbildningsvecka
  • Ledardag
  • Stipendier
  • Skatteskuld
  • Policys

Järlatomten

Som Järlait kommer du att få möjlighet att träffa Järlatomten på Ica Maxi den 14/12 kl 17-20, 15/12 kl 16-19 och 16/12 kl 11-16. Du som är ledare i Järla kommer få specifik information om detta och är lite extra varmt välkomna.

Valberedningen

Tro det eller ej, men snart är det dags för årsmöte (mars) och valberedningen har börjat sitt arbete för att komplettera styrelsen. Vet du någon som skulle vara klippt och skuren för att bidra till styrelsens arbete framåt? Så håll utkik efter deras kommande ”efterlysning”.

 

Kick-off – ny ledardag

Gör om och gör rätt säger man ju och vi gör ett försök att göra just det. Ledardagen som var planerad i november ställde vi in vilket ju är så synd för vi gillar ju att prata om våra gemensamma intressen, fotboll och ledarskap. Så vi bjuder nu in dig som ledare till Kick-Off den 21 januari. Vi har 50 exklusiva platser så prata ihop er i er träningsgrupp vem av er som ska anmäla sig. MINST två från varje träningsgrupp så att ni tillsammans kan ta frågorna tillbaka till er träningsgrupp. Mer information kommer separat. Men boka 21 januari!

 

Organisation – sportkontoret

Vi är inne i process med intervjuer av ytterligare en administratör och hoppas att detta löser sig inom en snar framtid. Vi har en tillfällig lösning i Liv Jertmundsen som jobbar 20 timmar i veckan tills vidare. I en roll för den sportsliga delen är vi mitt inne i förhandling och återkommer när allt är klart.

 

Fotbollsutvecklare – föreningscoach

Styrelsen har beslutat att fortsätta arbeta med konceptet föreningscoach och utöka det så att Hung och Victoria blir fler helt enkelt. Målet är att det ska vara sjösatt senast till när huvudsäsongen är igång. Alla träningsgrupper i föreningen ska komma att få det stödet och hjälpen, hur mycket beror på ålder och spelform.

 

Träningstider vinter

Kommunen väljer att ploga Nacka IP 2 i år i och med att tältet är stängt. Plogning kommer att ske från vecka tre i år (tidigare år från v 6) och när vi närmar oss säsongsstart ploga även på lördagar. Ni kan förvänta er träningsschema från sportkontoret före juluppehållet.

 

Detta är vad komma skall, vad har vi då gjort sedan senast?

 

Tältet

Vi har haft dialog med kommunen angående tältet som håller stängt tills vidare. Vi har försökt hålla er alla uppdaterade genom att hålla hemsidan uppdaterad med vad vi vet. Styrelsens inställning är att kommunen ska riva tältet på sommaren och ha det uppe på vintern, men det alternativet lägger aldrig kommunen fram. Det är antingen eller och då säger vi ta bort tältet.

Tanken nu är att byta ut gummigranulatet till sand, när det arbetet drar igång och hur lång tid det i så fall tar vet vi i dagsläget inte.

 

Sportkontoret

Victoria är fortsatt deltidssjukskriven efter en kraftig hjärnskakning tidigare i höstas. Hung har fått ett utökat uppdrag som föreningscoach under hösten. Vi har fått in en tillfällig resurs i Liv Jertmundsen som jobbar administrativt 20 h / vecka tills vidare. Styrelsen har försökt jobba så mycket operativt för att lösa akuta saker efter bästa förmåga.

 

Utbildningsvecka

Ni som ledare har fått en hel del länkar till massa olika utbildningar under främst v 45 och vi hoppas att ni tagit tillfället i akt att fylla på er egna verktygslåda i olika ämnen.

 

Ledardag

Vi fick skjuta upp ledardagen då det var alldeles för få som anmält deltagande. Vad skulle vi pratat om den här dagen då? Vi skulle prata om serielöst matchspel för lag 8-12 år. Pratat om enkätsvaren i

klubbkollen och gjort en workshop utifrån era svar om vad vi tillsammans ska jobba med framåt och i vilken ordning vi ska prioritera det arbetet. Vi skulle också gå igenom nya policydokument.

 

Stipendier

Skulle ha delats ut på ledardagen, detta får vi nu hitta en nytt datum för. Stipendiaterna har inte meddelats och det kommer ske när datum är satt.

 

Skatteskuld

Den skatteskuld som föreningen tyvärr har pga tidigare missar runt skatteinbetalningar har vi nu gjort en första avbetalning av vilket vi är väldigt glada över att vi fått möjlighet att göra. Målet är att skulden ska vara återbetald senast under 2026. Föreningen har en ekonomi i balans men vi behöver fortsatt vara försiktiga. 

 

Viktiga policys att ta del av är (länkarna nedan går till dokumenten på hemsidan (ledare) och för att läsa dem måste du vara i inloggat läge):

Fotografering och filmning

Material

Lagkassa

Bra om ni läser föreningens policys då även om de är nya gäller alla i föreningen.

Information från ordförande och styrelse
2023-09-08 08:39
Hej alla medlemmar!
6 månader sedan årsmötet, vad har hänt sedan dess? Vad gör styrelsen? Gör dom rätt saker? Är det rätt personer? Vi, styrelsen, tror säkert att det här är frågor som ni diskuterar ute på planerna när det saknas bollar i förrådet, när spelarnas matchtröjor är för små och att det inte är någon kund i serveringen när man har pass där.
 
Vad gör styrelsen? Vi jobbar utifrån den verksamhetsplan som alla deltagande medlemmar på årsmötet röstade igenom, för det är vårt uppdrag tillsammans med att verka för en hållbar ekonomi och föreningens bästa mellan årsmötena. Om du har missat information från årsmötena de senaste två åren så har vi en ansträngd situation pga tidigare förskingring och bokföringsbrott som efter revision från ekonomibyrå och ekobrottsmyndigheten lett till att vi har en skatteskuld på dryga 400.000,- kronor. Vi har under den här tiden vädjat till er alla att ha tålamod för att vi ska kunna på bästa möjliga sätt ta oss ur den här situationen och vi är på rätt väg. Vi behöver fortsatt ha tålamod.
 
Gör vi rätt saker? Vi jobbar utifrån den verksamhetsplan som ligger. Till detta har vi också jobbat på att få vårt sportkontor att fungera på bästa möjliga sätt och det har lett till att vi har en person som lämnat oss, Scott Swainston, från sin roll som sportsligt ansvarig. Vi har stärkt upp den administrativa sidan genom att anställa Victoria Björklund som även är föreningscoach och tränare för damlaget. Vi jobbar också för att hitta en lösning för att täcka upp för Emelie Seiden, som sedan 1 september är tjänstledig 50% då hon kommit in på en masterutbildning på GIH. Så många saker som inte finns med i vår vp och som kommer upp akut är också en av de saker vi jobbar med och som tar vår tid i anspråk. 
 
Är vi rätt personer för jobbet? Det bestämmer du som medlem genom att rösta på årsmötet. Vi som nu jobbar i styrelsen gör det helt på ideell tid, vi har ingen ersättning för att göra det och alla jobbar heltid och har familjer. Men alla brinner för Järla och för oss är det det självklara valet! Vi har i styrelsen; spelare, tidigare spelare, ledare blandat från olika delar i föreningen. Men vi har också vakanser.... Alla bidrar med det man kan och mäktar med utifrån sina möjligheter och förutsättningar.
 
Vad jobbar vi med nu? Sportkontor och material står högst upp på agendan, tillsammans med ekonomiska frågor. 
400 nya bollar köptes in under våren och det är nu brist på bollar.... vart tar dom vägen? Vi måste tillsammans ta ett solidariskt ansvar för allt vårt material. Tar man 10 bollar från förrådet så måste man lämna in 10 bollar igen, ingen annan kommer att ta in de bollar man själv plockar ut. Att "säkerställa" att man ska ha bollar och tar hem dom då förstörs hela tanken med ett solidariskt och gemensamt förråd vilket är oerhört synd.
Det är vi tillsammans som är föreningen och vi har ett gemensamt ansvar. 
Vi förbereder också den enkät som kommer att skickas ut under september till alla ledare och till alla aktiva/vårdnadshavare i vårt arbete med Kvalitetsklubb. Enkäten tar 8-10 minuter att fylla i, ju fler som gör det desto bättre nulägesbild får vi. Frågorna handlar om vår förening, våra spelare, våra ledare, våra resurser. Möjlighet till frisvar finns också för varje del om man vill skriva något extra.
 
Vill du vara med och jobba aktivt i någon av våra arbetsgrupper eller i styrelsen? För arbetsgrupp (sportgrupp och utbildningsgrupp) meddela sportkontoret, för styrelsearbete mejla gärna vår valberedning genom att mejla till: valberedning@jarlaif.se 
 
Under hösten hoppas vi att vi får träffa er på de diverse utbildningar och träffar som vi arrangerar och den viktiga ledardagen den 12 november hoppas vi att ni alla kommer och prioriterar. Vi kommer då att gå igenom svaren från klubbkollen-enkäterna och tillsammans se vad vi ska prioritera för område att jobba framåt med.
 
Vi, styrelsen, ser fram emot en härlig, fotbollstät och kreativ höst där vi tillsammans tar ytterligare steg framåt för att möjliggöra för fler att få spela fotboll och utvecklas som ledare. Tillsammans är vi Järla - det självklara valet!
 
hälsningar
Järlas styrelse genom Catharina - ordförande
Information från ordförande och styrelse
2023-07-04 15:35

Vi önskar alla en härlig sommar

 

Senast vi informerade var det maj månad och våren hade snabbt sprungit förbi oss in i försommar! Nu är det redan juli! 

 

Sedan maj har vi hunnit ha en hel termin med knatteverksamhet där våra fantastiska ungdomsledare gjort en fantastisk insats! Så omtyckta av barn och vårdnadshavare har dom gjort ett superjobb den här våren! Våren avslutades med traditionsenlig grillkorv med bröd där ordförande står för grillningen, det är sedan gammalt.

 

Träning och tävling genom sanktan och turneringar. Grupper som städat våra dikeskanter och kvarter! Lagevent, avslutningar och massa skoj. Vårt herrlag arrangerade återigen Smakis Cup för våra yngre där 3-mot-3 var spelformen. Ett fantastiskt roligt och intensivt sätt att spela fotboll, anpassat för små fötter och kortare ben, kan det finns bättre sätt att fira nationaldagen på än med ett fotbollssammandrag?! 

 

Sedan var det dags för, för många, sommarens höjdpunkt, Lira BlåGult, sommarfotbollsskola. 157 barn och 32 ungdomsledare under sex dagar i mestadels sol och värme! Vilka härliga dagar med massa fotboll och en hel del bus!

 

Sommarcup flera lag har planerade sommarcuper att åka till. "Vår" föreningssommarcup - Dalecarlia Cup, ramlade mellan stolarna i år där sportkontoret inte mäktade med när allt är nytt. Men tre lag hade möjligheten att åka, vilket är jätteroligt. Sedan har vi Aroscupen och Gothia mfl! Bra jobbat och lycka till, till er, som inte har varit i väg än! 

 

Extra träningar för målvakter och utespelare har rullat på och planen är att vi under hösten fortsätter med den verksamheten, det har varit mycket uppskattat av de som deltagit.

 

Våra föreningscoacher, Victoria och Hung har också blivit mer varma i kläderna och de har nu träffas majoriteten av alla ledare och aktiva ute på våra planer. Deras uppdrag kommer också att bli mer definierat till hösten nu när dom också varit ute och sett var och vilket behov som finns.

 

Utbildningsgruppen har också varit i farten och satt utbildningshösten och planerat för kommande utbildningsvecka! 

 

Järlahöjdens framtid, kommunen har startat upp igen för att ta inriktningsbeslut om vad Järlahöjdens framtid ska bli. Är det ett idrottskluster som fortsatt ska finnas eller blir det bostäder? Vi vet inte. Vi har initierat ett arbete med att prata med kommunen och andra föreningar aktiva på Nacka IP för att säkerställa idrottens centrala plats. Nästa fas är att säkerställa att vi får vara kvar på Järlahöjden med vårt klubbhus! 

 

Vi ser fram emot en fin höst med mer planering för verksamheten framåt. Kvalitetsklubbs arbetet drar igång. Ungdomsråd ligger i startgroparna och vi kommer att starta ett sportråd efter sommaren.

 

Vi är Järla tillsammans och alla har massor att bidra med. Vill du vara med och bidra med dina tankar, idéer utöver det du redan gör för och i föreningen? Dörren står alltid öppen för fler krafter!

 

Nu tar vi sommarvila och kommer sommartränade tillbaka i augusti! 

 

Om ni behöver komma i kontakt med sportkontoret så är det stängt under juli, är det akut så mejla styrelsen@jarlaif.se 

 

-Järla det självklara valet!

 

Styrelsen önskar alla en fantastiskt härlig sommar!

 

Information från ordförande och styrelse
2023-05-11 19:04

OJ vad tiden går fort. Februari, mars, april, maj.... 

Föreningscoacher, årsmötesförberedelser, årsmöte, säsongsstart, uppstart med styrelse och sportkontorkonferens. 

Det har hänt massor de här senaste månaderna.

 

Styrelsen har fått en ny sammansättning och vi tackar Ingrid som gjort ett strålande jobb som sekreterare under föregående verksamhetsår och som valt att inte stå för återval på årsmötet i slutet av mars. Vid årsmötet valdes två nya styrelseledamöter in, det blev omval av styrelseledamot och ordförande.

Ny i styrelsen blev Frida och Pavel och de välkomnades med varm hand. Pavel har nu efter kort tid behövt lämna sitt uppdrag för att timmarna i veckan blev för få, jättetråkigt då vi övriga kände att han hade massor att bidra med runt styrelsebordet. Oliver omvaldes och är fortsatt föreningens kassör och jag som skriver, Catharina, fick det fina förtroendet att fortsätta ytterligare en mandatperiod som föreningens ordförande. 

 

Under våren har vi nu TVÅ föreningscoacher som jobbar direkt under Scott som är sportsligt ansvarig. Dessa två är Victoria och Hung. De har förutom föreningscoachuppdraget tränaruppdrag för föreningens damlag. Våra föreningscoacher är på plats ute på planerna för att vara ett stöd och kunna ge feedback och tips på träningsupplägg. Men först och främst ett stöd till alla ledare! 

 

Lagen är igång i spel, några tränar och tävlar i seriespel, några lag tränar bara. Vi har startat upp föreningens nyaste lag födda 2016! Knatteverksamheten med våra unga ledare har dragit igång! 

Servering i huvudcafé och i förtroendefik på Nacka IP 2 är igång! 

 

Den hektiska våren!!! Nya träningstider.... vilket varit vårens svåra ekvation. Vi har fått tider på Stavan (Älta) och i Orminge för att nå upp i den kvot träningstider vi är berättigade till. Nacka IP och Skuru IP och mindre planer räcker inte till för all den fotbollsverksamhet som äger rum i centrala Nacka. Detta är något vi löpande diskuterar med tjänstemän och politiker i kommunen! TACK till alla som varit och är lösningsorienterade mitt i allt detta och hjälper sportkontoret på bästa sätt. Att dela plantid, yta och mixa och matcha! Det är föreningshjärta att hjälpas åt och hitta bästa möjliga lösningar! 

 

Att som styrelse och sportkontor få möjlighet att starta styrelseåret med en konferens där vi tillsammans tittar på och prioriterar vårt arbete utifrån den på årsmötet beslutade verksamhetsplanen är så mycket värt. RF-SISU Stockholm möjliggör detta genom projektstöd för att vi ska nå så långt som möjligt i vår föreningsutveckling. Verksamhetsplanens särskilda insatser är FOKUS PÅ VÅRA LEDARE, UNGT LEDARSKAP och UNGDOMSRÅD, Kvalitetsklubb, klubbhuset, samverkan med övriga fotbollsföreningar och seniorverksamhet. Förutom att jobba med utveckling av sportkontor, styrelse och hitta rätt vägar för ledare och aktiva. 

 

Vi ser så mycket fram emot att 2023/24 blir ett fantastiskt och utvecklande år för oss tillsammans!

 

Järla IF FKs styrelse genom ordförande

Catharina Conrad

Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
Järla IF, 08/04 17:05 
Järla IF, 05/04 13:31 
Järla IF, 05/04 12:42 
Järla IF, 19/03 23:27 
 
Järlas Webshop
Stolta Sponsorer
Bingo Stockholm - Alla hallar