Bli medlem i Järla IF FK!

Regler Smakis Cup
Namnlöst dokument

Matcher spelas i 3 mot 3. Ingen målvakt. Alla är utespelare.
Vi rekommenderar max 3 avbytare per match. Vid fler spelare – anmäl ett lag till. Varje spelare skall garanteras minst halva speltiden.

Flygande byten gäller. Det är dock ofta bäst att byta i samband med t.ex. mål.
Alla spelare måste använda benskydd.
Planstorlek ca 15 m x 10 m.
Bollstorlek 3.
Målstorlek ca. 1,0 x 1,5 m.

Alla insparkar och frisparkar är indirekta.

Avspark måste spelas bakåt och får inte skjutas direkt på mål.
Avstånd mellan boll och motståndare vid inspark, avspark, frispark och nedsläpp är 3 m.
Straffområde används inte. Straffspark kan inte utdömas utan endast frispark.
Om matchen blir ojämn, får det laget som ligger under med 4 mål, sätta in en extra spelare, som skall
vara kvar på planen tills matchen eventuellt blir lika igen.
Om möjligt spelas matcherna med sarg. Saknas sarg kommer linjer eller koner användas istället, gärna förstärkta med föräldrar.

Resultat noteras inte.
Speltiden är 1x10 minuter.

Situationer som kan uppstå vid spel med sarg
Om bollen skulle hamna ur spel startas spelet med en inspark där bollen lämnade planen. Går bollen ut över kortsidan tillämpas dock hörna eller inspark.
Om sarg används skall bollen läggas en bit utfrån denna så att det är möjligt att få till ett riktigt tillslag. Spelarna får inte hålla sig i sargen. Påföljden är frispark.
Om bollen under en längre tid låses fast, mot sargen eller motståndare, döms nedsläpp.
Bollen ska vid nedsläpp vidröra marken innan någon spelare får röra den. Nedsläpp sker på mitten av planen.

3 mot 3 skall lära våra barn att spela fotboll på ett lekfullt sätt med hög aktivitet och mycket bollkontakt.
Detta skall genomsyra ledare och domarens sätt att agera vid matcher.

Järlas Webshop
Stolta Sponsorer