Vad har hänt sedan senast?
Vilken höst!!! Ni alla fantastiska ledare! Vilket otroligt jobb ni gör för alla barn och ungdomar som vill spela fotboll i vår förening, oavsett vilken ambition den enskilda spelaren har! Det allra viktigaste är att det ska vara roligt att komma till träningen, att ge alla den möjligheten oberoende av deras olika förutsättningar. Att vi ger barn och ungdomar möjlighet till att vara aktiva i flera idrotter, att vi ger möjlighet till rotationsträningar för att ge utmaningar. Att alla ska känna att man i Järla har möjlighet till att få spela fotboll länge, från knatte till senior!
Att du som ledare ska känna att du har möjlighet att utvecklas genom utbildningsinsatser, stöd från sportkontor är ett viktigt strategiskt beslut vi tillsammans fattade för ett par år sedan och vi tar ett steg i taget framåt!
Senaste informationsbrevet meddelade vi att vi hade anställt en administratör till sportkontoret men att vi inte kunde gå ut med namnet pga att hon inte hade avslutat sitt tidigare uppdrag. När det sedan var dags att presentera Jane Beresford så avslutade hon sin provanställning och vi slängdes in i en ny rekryteringsprocess. Jane var hos oss i två månader. En ny rekryteringsprocess gjorde att vi snabbt hittade en ny administratör.
Den 4 november startade så Karin Andersson på sportkontoret 50% och ni kommer få en närmare presentation av henne. Ni når henne på karin@jarlaif.se och oftast är det Karin som även svarar på mejl till kansli@jarlaif.se
De flesta av er har också sedan två månader tillbaka haft kontakt och möjligen även träffat vår nya sportsligt ansvariga och fotbollsutvecklare Tommy Efraimsson, som även han jobbar 50%. Honom når ni på tommy@jarlaif.se Han har under de här två månaderna lagt ett pussel och rekryterat in flera externa tränare till våra äldre lag. Dessa kommer ni också att se presenterade inom snar framtid. P09, P10, F10 har nu alla fått in externt stöd till föräldratränargrupperna. Vi har även kontrakterat en målvaktstränare som hållit och kommer hålla extra målvaktsträning men även rotera runt i olika lag för att stötta upp MV-träningarna.
Stöd i yngre åldersgrupper kommer sportkontoret titta på vilka möjligheter vi har under vintern, för att hitta lösningar till våren. T ex äldre ungdomslagsspelare som kommer och är hjälptränare/extra lagkompis.
Spelarutbildningsplanen är klar och kommer presenteras på ledardagen och sedan i alla spelformsmöten som sportkontoret kommer hålla framåt. Tanken med en spelarutbildningsplan är att ge en riktning, kort och långsiktig och att vi jobbar med rätt saker i rätt ålder. Skynda långsamt!
Årets nyhet med en fikapauskiosk vid plan 2 har när vi analyserat syfte och mål med denna är att vi inför 2025 tydligare ska berätta om syftet och vilken arbetsinsats som det innebär. Under året har den verksamheten utvecklats från en lite vinglig inledning till en stadig avslutning. Syftet är att ha en extra inkomstkälla samt att öka värdskapet och trivsel på idrottsplatsen!
Oktober innebär ju också Nackamästerskap och till i årets NM nåddes vi av oroande information om att åldersgrupper från oss inte alls tänkte vara med! Oerhört tråkigt och ledsamt för oss som är arrangörsklubb! Att kritik mot arrangemanget inte nått fram för att göra det möjligt att göra förändringar i upplägget. Detta har nu sportkontoret i uppgift att ta vidare för framtida NM. Det här är ett viktigt arrangemang för oss. Passar på att rikta ett stort TACK till de laganknutna vårdnadshavare, ledare, domare, personal och övriga som på ett strålande sätt såg till att allt löste sig på bästa sätt under de två spelhelgerna!
För framtiden tittar vi nu också på, för ökad föreningskänsla, att på nytt starta upp gemensam resa till Borlänge och Dalecarlia cup igen. Gemensam resa, gemensamt boende, gemensamma aktiviteter, gemenskap! Föreningen står för anmälningsavgift för laget 2.100,- kronor och deltagaravgift för 2 ledare/anmält lag (1.990,-kr/pers). Den aktiva betalar 1.990,- kronor i deltagaravgift, busstransport och deltagaravgift för merkommande ledare, samt lite för gemensamt snacks. F/P 11-17 år (turneringen är öppen från 8 år men vi anser att man är för ung att åka iväg med fyra övernattningsnätter om man är yngre än 11 år). Datum: 26-29 juni 2025. Fyra speldagar - torsdag till söndag. Ankomstdag på onsdagen den 25 juni. Mer information om anmälan kommer från sportkontoret men boka in det redan nu i kalendern.
Kvalitetsklubbsarbetet går också framåt och vi har nu 85% av all dokumentation på plats. Så vi kommer inför ledarmötet skicka ut en klubbkolls-enkät till alla ledare och efter ledarmötet även gå ut med en enkät till alla aktiva och vårdnadshavare. Ni kan läsa mer om det arbetet här.
Utbildningsveckan har avlöpt och vi hade flera olika utbildningar som var riktade till både ledare, aktiva och vårdnadshavare. Information kom ut för tätt inpå och vi har full förståelse för att det var svårt att planera in det.
Vi ses på ledarmötet den 24 november Massa diskussioner om förväntningar och möjligheter och naturligtvis blir det även stipendieutdelning. Malles Minnesstrumpa, skynda nominera! . Även årets ledar/eldsjälsstipendium kommer delas ut, är det någon i din ledargrupp? Någon vårdnadshavare som gått den där extra milen? Någon som gör allt det där extra bakom kulisserna? Mejla din/era nomineringar till oliver@jarlaif.se senast 20:e november. Kallelse har skett via sportadmin.
Valberedningens önskan är att om du redan nu vill nominera någon till kommande årsmöte och styrelse så kontakta via mejl valberedning@jarlaif.se
I styrelsen har vi två personer som jobbar aktivt med sponsorfrågor för föreningen. Vi har glädje att presentera SOVA som ny föreningssponsor.
Har DU en kontakt eller vill DU och ditt företag gå in som föreningssponsor? Skicka kontaktuppgifter till tobbe@jarlaif.se eller samson@jarlaif.se så tar dom en vidare kontakt. Det finns olika sätt att sponsra föreningen utifrån vilka möjligheter man har.
Vår största sponsor är DU som är ledare! Så tack till er alla!!!