Bli medlem i Järla IF FK!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Järla IF Fotbollsklubb
Med Hjärta och Hjärna
Styrelse

Information från ordförande och styrelse
2022-11-11 15:15

Välkomna tillbaka från höstlov och för många en välbehövlig vila.

  • Börjar med att säga TACK till alla som var med och gjorde Nackamästerskapen till en succé! Rekordstort antal deltagande lag i sin helhet. Ni som var på Nacka IP och jobbade under två helger i varierat väder gjorde så att upplevelsen från alla deltagare blev den bästa!!!
  • Emelie och Scott är i gång och har fått rivstarta med de olika frågor som de har på sina respektive bord. Emelie som är spindeln i nätet på sportkontoret rent administrativt och där nästan allt är första gången och nya frågor. Scott har jobbat med att skicka ut frågeformulär och har haft möten med de flesta åldersgrupperna detta för att veta var ni befinner er och identifiera vilket stöd ni önskar. Scott kommer att presentera sitt arbete den 26 november och ni kommer ges möjlighet att gemensamt diskutera detta och den riktning som vi siktar på framåt.

Vi vill passa på och informera om att Scott från 1 januari kommer att jobba 75% då han har fått ett spännande tränaruppdrag för Enskede IKs damlag som 2023 kommer att spela i en av de tre ”nya” div 1 serierna. Vi önskar honom lycka till i det uppdraget och hoppas att vi får möjlighet att se någon/några matcher under 2023.

 

  • Nu är vi tillbaka och alla har fått tidsfördelningen från vårt sportkontor när det kommer till vinterträningstider fram till v 13. Förutsättningarna att träna fotboll hela året runt är svåra i en kommun som har allt för få idrottsanläggningar för att täcka det behov som finns för alla idrotter och i särklass fotbollen. Totalt så har vi före det att kommunen växer ett minusläge vad gäller fotbollsplaner med 6 fullstora planer. När vi då kommer in på vinterfotboll så blir läget ännu svårare. Alla barn och ungdomsföreningar har rätt i enlighet med kommunens fördelningsregler tider i fotbollstältet. Sedan ska kommunen komma fram till vilka fotbollsplaner de ska ploga när/om snön faller och fördela dessa till de så kallade vita vintertiderna.

Om ni tycker att ni har fått för lite träningstider från föreningen så har föreningen sökt alla de tider och tackat ja till de träningstider som vi är berättigade till att få. Sportkontoret har ett svårt arbete och fördelar de tiderna så rättvist som det bara går. Träningsminuterna som fördelas ökar med ålder och tidigare tider läggs på de yngre.

Ni kan som Emelie och Scott redan informerat om söka strötider, dvs tider som andra föreningar avbokat, dessa bokas sedan av vårt sportkontor. Varför kan ni inte boka själva? Det är ju för att föreningen har en budget som vi behöver hålla koll på så att vi inte får skenande kostnader. Det som är viktigt är att ni avbokar de tider ni inte kommer att använda, det gör att annat lag i föreningen kan få en extra tid eller att vi lämnar tillbaka den till kommunen så annan förening får möjlighet att träna. Står en träningstid tom så kan kommunen ta tillbaka den samt att vi får ett vite från kommunen.

 

Det är viktigt att vi respekterar dessa regler tillsammans. Sportkontoret har en löpande dialog med de anställda på tidsbokningen på Nacka Kommun och vi har en god ton i all vår kommunikation mellan oss. Vi får tillsammans hitta roliga alternativa träningsformer för de barn som ”bara” har fotboll, alla har inte en andra eller tredje idrott eller att de har en annan prioriterad idrott under vintern. Det kan vara att simma tillsammans, boka en strötid i en liten gymnastiksal och köra football fitness eller dansa eller ett gympapass eller yoga. Boka teorisalen i klubbhuset och ta tillfällen för att prata ihop er i er åldersgrupp, prata värdegrundsfrågor utifrån vår värdegrund – Glädje – Engagemang - Utveckling – Bredd .

 

  • Under den här perioden på året så fantastiskt att underhålla sin kunskapsbank så ta tillfället i akt att anmäla er till de utbildningar som finns via Stockholms Fotbollförbund och RF-SISU Stockholm. Det finns utbildningar som riktar sig till många och olika ämnen, inte bara tränarutbildningar. Titta på vår egna utbildningssida och se vad som erbjuds!

 

  • 26 november som ni ju kanske vet vid det här laget är årets ledardag! NI är oerhört viktiga i vårt arbete framåt för att vi ska vara en välmående förening som tillsammans arbetar i en gemensam riktning. Vi vet att det kan kännas tufft och intill omöjligt att vara borta från familjen och andra åtaganden under en heldag. Men vi hoppas och tror att du känner att det är givande och inspirerande att träffa andra ledare i föreningen och ha möjligheten att vara med och påverka.

 

  • Vi har under ledardagen Stipendieutdelning av totalt SJU stipendier!!!! Ta tillfället i akt att nominera till FYRA av dessa!!! Malles Guldstrumpa! Detta fina och viktiga stipendium! Två spelare ges möjlighet till detta stipendium. Sedan har vi F/P16 stipendium (födda 2006)! Se till att NOMINERA före den 20 november! Ytterligare tre stipendier kommer styrelsen att dela ut till ledare, aktiv, vårdnadshavare eller annan person som gjort något utöver det vanliga under 2022 för vår förening. Nominera, nominera, nominera och ni skickar er nominering till oliver@jarlaif.se – Oliver Livbom, kassör i styrelsen.

 

  • Föreningens valberedning, vald på årsmötet, är nu i starten av sitt arbete för kommande årsmöte och nästkommande period. Är DU nyfiken på att få arbeta i styrelsen nästa mandatperiod? Vet du någon som skulle passa att arbeta i styrelsen med någon fråga som ni brinner för? Då kan du kontakta valberedningen direkt. valberedning@jarlaif.se

 

 

Styrelsen jobbar fortsatt framåt med föreningsutveckling och olika frågor. Stort arbete nu är budget för 2023, material, samverkan med Hammarby, klubbhus och arbetsmiljö. Vi hoppas att ni tycker att vi arbetar med rätt saker utifrån beslutad verksamhetsplan och att ni känner att ni får det stöd ni behöver. Tillsammans är vi Järla och framtiden är vår gemensamma!

Om ni vill att någon från styrelsen kommer och besöker er på ett föräldramöte eller liknande så är det bara att bjuda in oss via styrelsen@jarlaif.se så kommer någon att dyka upp.

Kom ihåg att skicka in inventering av vilket material ni har till kansli@jarlaif.se och till Emelie så att vi får en överblick av vilket material föreningen har och vad vi behöver framåt.

 

Vi ses den 26 november!

Tillsammans är vi Järla – Järla det självklara valet

 
Järlas Webshop
Stolta Sponsorer
Bingo Stockholm - Alla hallar