Vad behöver jag veta som ledare i Järla IF FK?
Alla ledare är medlemmar i Järla IF FK och betalar enligt årsmötet beslutad medlemsavgift. 2014 150,- kronor.
Detta ger dig som ledare rätt att delta i Järlas ledarakademi. Vara med på extra och ordinarie årsmöten och ha rösträtt till viktiga föreningsfrågor. Du har rätt till rabatt på verksamhetsavgiften för det barn du är ledare för.

Som ledare i Järla förväntas du delta i av styrelsen utlysta ledarmöten. I Järlas Röda Tråd finns ett förväntasdokument vad föreningen har för förväntningar på de personer som är ledare inom föreningen.

Järla har ett gott rykte i fotbollsvärlden och det är ni ledare som sätter prägel på de spelare ni leder. Föregå därför med gott exempel i alla lägen. Vi behandlar andra så som vi själva vill bli behandlade, med respekt och ödmjukhet.

Som ledare är du också skyldig att ta reda på vilka regler som gäller vid matchspel, oavsett turnering. Detsamma gäller de representationsregler som finns.

Järla IF FK har idag ca 150 ledare som arbetar med våra barn, ungdomar och seniorer. Våra ledare behöver stöttning från kansli, styrelse och föräldrar.

Kansliet ger stöttning i administration, kontakter med förbund och kommun, träningstider, material, utskick, medlemsregister, hemsida, närvaro etc etc

Styrelsen ger stöttning vid eventuella konflikter och svårigheter man kan stöta på. Sportgruppen som är en undergrupp till styrelsen är det bollplank som ledarna har när det gäller upplägg och tankar runt träningsverksamheten etc

Föräldrar ska ge stöttning och uppbackning genom att se till att barnen kommer i tid till träningar och matcher, ställa upp när ledarna behöver hjälp, komma på föräldramöten, hjälpa till i föreningens servering, hjälpa till vid egna arrangemang etc

Ledare erbjuds utbildning i Stockholms Fotbollsförbunds regi, se mer information under utbildningsplan

Cuper/turneringar som Järla betalar anmälningsavgiften till är:

Sankt Erikscupen, Piteå Summer Games (11-16 år), Puma Stadium Cup Cup (13 år), Flygarcupen (11 år), Hillas Minnes Trophy (10 år), Nacka Mästerskapen (7-12 år), övriga cuper/turneringar betalas av åldersgruppen själv med ett undantag, för den allra yngsta åldersgruppen går föreningen in och står för två övriga cuper, detta är ett uppstartsår då man ska få igång allt.

Matchflytter som sker utanför angiven tid betalas av åldersgruppen själv.

Avgifter såsom avgift för saknade spelarlegitimationer (+15 år), bestraffningsärenden, WO-avgifter betalas av åldersgruppen själv.

Domararvoden i seriespel återbetalar föreningen till lagen mot fullständigt och läsligt domarkvitto. Använd blanketten "Redovisning domarkvitton" som hittas under "dokument". Lagen måste däremot själva lägga ut domarkostnaden initialt. För träningsmatcher står föreningen för planhyran men laget för domarkostnaden. Vanligt är att man kommer överens med motståndaren om att dela domarkostnaden vid träningsmatcher.

Möteslokaler
Klubbhuset har en möteslokal den är dock ej ännu bokningsbar (2014-11-11).
Detta beror på att vi inte har kommit så långt att vi har lås på de dörrar som måste ha lås inne i klubbhuset. Vi har heller inga extra nycklar till klubbhuset i sig självt som vi tillfälligt kan lämna ut. Om ni behöver ha möten så finns Eklidens Matsal som alternativ. Vi jobbar för fullt med att hitta en superlösning för att kunna vara i klubbhuset för möten under kvällstid. Just nu bygger det på att personal i så fall ska vara på plats, vilket alla förstår inte är en hållbar lösning.

Via kommunen kan vi boka Eklidens Matsal för möten. Då sportcentrum renoveras till våren 2015 är det den lokal som finns tillgänglig. Inga små möteslokaler finns.

Möteslokaler bokas genom att mejla önskemål om dag och tid till kansli@jarlaif.se