Vad har hänt sedan senast?
Mellan november och maj har det naturligtvis hänt massor!
Styrelsen jobbar med massa olika frågor och vi har olika ansvarsområden. Man kan ju tro att under vintern så är det lugn och ro och från styrelsen har vi inte hört något från så dem ligger nog i dvala. Men ICKE. Under den här perioden så har vi jobbat hårt med att:
Planering av ledarföreläsning med Patrik Brenning och med Stiftelsen Dunross. Skriva verksamhetsberättelse för 2024, göra en verksamhetsplan för kommande verksamhetsår, bokslutsarbete för 2024, planera för årsmöte. Sammanställt alla dokument och allt arbete runt kvalitetsklubb. Samtalat med våra sponsorer för fortsatt samarbete under 2025. Träffat kommunen för att fortsatt jobba med att säkerställa vårt klubbhus existens. Tillstånd och bygglovsansökningar för vår fikavagn. Planerat och genomfört skobytarhelg i Nacka Forum.
Så vilken vinter!
Sköna maj välkommen till vår bygd igen!
Nu är seriespelet igång! Med allt vad det innebär. Seniorerna drog igång först och de yngsta som ska spela matcher för första gången har precis dragit igång! Det innebär att vi behöver ha koll på vår värdegrund och vad vi står för som förening. Koll på tävlingsregler och hur vi agerar inför, under och efter att vi samlas för matchspel. Osäker? Klicka här för mer information
Upp till 12 år registreras inte resultaten för att vi ska få en lugnare matchmiljö! Det innebär inte att vi inte tävlar, vinner, spelar lika eller förlorar. Istället arbetar vi med det som ett lärotillfälle. 13 år och äldre registreras resultaten men det ska fortsatt vara fokus på lärande. Fotboll är en lagidrott där vi lär oss tillsammans! Vill du ha tips och råd på hur du som ledare kan arbeta med lärande i matcher - kontakta Tommy eller Alex för att bolla idéer. Domarna är under de första åren ungdomar som dömer våra matcher. Att döma barnfotboll är en del i deras fotbollsutbildning. ALLA vuxna ska stötta våra domare. Det är viktigt att alla är ambassadörer för Järla och vår värdegrund, Glädje, Gemenskap, Utveckling, Engagemang!
Så låt spelarna ha roligt, känna gemenskapen, få utvecklas och vara engagerade. Start,- och spelgarantin gäller: alla spelare ska få starta en halvlek (dvs avbytare som inte startar första halvlek startar andra halvlek), alla spelare som är med ska få spela i så stor utsträckning det går lika mycket.
Kom ihåg när du är på en idrottsplats att:
- Det är barn som idrottar
- Barn idrottar för att det är roligt
- Domarna är under utbildning, stötta dom
- DU som vuxen är en förebild
- Uppmuntra alla barns försök och ansträngning
- Det är lagens ledare som coachar
Sportkontoret!
Vårt gemensamma nav, som vi i vår verksamhetsberättelse beskriver som syret i föreningen, de arbetar hela tiden för verksamhetens bästa. Det är sportkontoret som alla medlemmar i första hand har kontakt med. Det är dom som är de som har i uppgift att implementera och säkerställa de beslut som styrelsen fattar.
Att arbeta på ett sportkontor är många gånger utmanande. De har sin arbetstid som de flesta av oss. Medan vi som är deras partners (aktiva, ledare, vårdnadshavare, styrelse) gör vårt uppdrag på ideell tid. Ibland krockar dessa två världar. Ibland så kommer information om samma sak från olika personer, men med olika innehåll, vad är det då som gäller, vem ska man hjälpa, vem ska man lyssna till? Ledtiderna är ofta längre än vad vi i våra yrkesliv är vana vid, då frågorna ska gå igenom olika led.
Ta träningstider som exempel. Sportkontoret ansöker redan i november om träningstider för april-novembers verksamhet. Ni får lämna önskemål. I början av mars får sportkontoret tillbaka från kommunen den fördelning de har gjort utifrån sin fördelningsprincip. Föreningar träffas för att gå igenom och eventuellt byta tider med varandra och fördela om en del. När det är klart skickas det till kommunen som skickar nya dokument om vad som är överenskommet. Därefter sätter sig sportkontoret och går igenom önskemålen och fördelar ut utifrån den fördelning vi har fått. Fördelningen från kommunen baseras på hur många vi är och hur vår närvarorapportering ser ut. När ett första förslag är gjort så går det ut till ledamot/ledamöter i styrelsen för korrekturläsning, att inget lag är bortglömt eller att fördelningen är snedvriden. När detta är klart kan det gå ut till alla åldersgrupper. Därefter vill många byta tid och ha ”bättre tid”, större yta, annan anläggning. En lång ledtid för något som kan ses som något som inte ska ta så lång tid.
Utmaningar men också fantastiska möjligheter. Att få möta alla er ledare i er verksamhet och göra sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt för just er. Att få jobba med unga ledare och se deras utveckling. Att starta knatteverksamheten varje vår.
Vi är just nu 1100 aktiva barn, ungdomar och ledare i föreningen, det är en angenäm utmaning men det betyder också att ni inte är ensamma! Fantastiskt ju. Samverkan mellan olika ålders, och träningsgrupper blir bättre och bättre, det är superkul att se. I en kommundel där det är trångt om träningsytorna behöver vi samsas om de resurser vi har. Låt oss fortsätta växa och vara det självklara valet.
Tyvärr och olyckligtvis så har Victoria blivit sjukskriven och under den här akuta fasen fram till 25 maj så har vi lyckats få in två ersättare på 50% vardera. Mikael Norberg, timanställd för administration och Alexander Phoomart, inköpt tjänst för det sportsliga. Vi hoppas att vi genom den här lösningen på kort sikt gör så att er verksamhet blir så lite påverkad som det är möjligt!
Framåt –
Styrelsen kommer under två kvällar i maj och juni sitta och planera utifrån beslutad verksamhetsplan, vem som gör vad och när det ska göras. Vi kommer att planera för en ny enkät inom kvalitetsklubb som ska gå ut i höst.
Vi arbetar för att vår fikapauskiosk ska komma på plats och rullar snart ut anmälningarna till sommarfotbolsskolan – håll utkik på hemsida och i sociala medier.
Vi arbetar för sportkontorets bästa välmående framåt och långsiktigt.
Vad har du för frågor till styrelsen? Kom till sportkontoret 13 maj kl 17-19 och ta en fika med oss!