Bli medlem i Järla IF FK!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Information från ordförande och styrelse
2023-02-26 15:37

Vad har hänt sedan senaste informationsbrevet som gick ut den 2 december-22?

Som vanligt en hel del!

Lucia, jul och nyårshelg tog nästan hela december. Träningskaos med ömsom tö ömsom snö.

Nytt år och vi gick in i 2023. Nytt år nya möjligheter! Sportkontoret är nu på plats fysiskt helt och hållet och våra nya lagmedlemmar rivstartar tillsammans och vet nu när vi nästan är i mars att januari och februari inte är månader där det inte händer något inom fotbollen. Bakom alla kulisser ska det beställas material, inventeras, det ska bokas träningstider, träffa ledare, eftersök av ungdomsledare till knatteläger och sommarskolor som även de ska planeras, utbildningar etc.

 

Material – köps via vår återförsäljare Intersport och märket Craft, det görs via vår webbshop. Att tänka på är att om vi alla köper därifrån får föreningen kick-back på den försäljningen och det går direkt tillbaka till barn och ungdomsverksamheten. Koppla gärna in dig på ett Club-medlemskap på Intersport och registrera Järla som förening. Vill man prova storlek så finns en provställning i klubbhuset. Stäm av tid med sportkontoret.

Inventering – måste vi göra före vi gör en stor beställning, vad har vi, vad har vi inte. Här är alla ledare viktiga så vi får information om vad som saknas ute i lagen, vad som kan återanvändas och vad som måste kasseras. Vart ska allt förvaras är en fråga som vi jobbar aktivt med. Ett centralt förråd är under utredning om vi kan få bygglov att bygga på baksidan av klubbhuset. Nu är det provisoriskt i omklädningsrummet på kortsidan.

Träningstider – Året är indelat i tre delar, huvudsäsong (v14-v43), eftersäsong (v44-v5), vintersäsong (v6-13). Vintersäsongen har två delar också fram till jul och efter jul, efter jul och fram till v 6 då planerna börjar plogas. Det är en ekvation som inte alltid går ihop. Alla planer i Nacka vinterplogas inte och inte Nacka IP 2 eftersom vi har tältet… men vi har få tider i tältet vilket gör att vi slussas ut till Älta, Saltsjöbaden och Saltsjö-Boo på ibland kort varsel. Det här försöker vi ha en dialog med kommunen om men bollas ganska mycket fram och tillbaka.

Ungdomsledare – Sportkontoret jobbar stenhårt med att våra ungdomar i föreningen ska få möjlighet att utvecklas och utbildas inom ledarskap, det är en del av deras fotbollsresa i Järla. Flera har slutat spela fotboll men är med som ledare för vår knatteverksamhet och sommarverksamhet. För knatteverksamheten 2023 har styrelsen jobbat med att första året i knatteverksamheten (det året du är 5 år) så ska du ha möjlighet att träna på en plan nära där du bor i stället för att åka till Nacka IP. Ska bli spännande att se hur det faller ut.

Utbildningar – under januari/februari har det varit spelformsutbildning för ledare 5 mot 5 och 7 mot 7 med utbildare från Stockholms Fotbollförbund. Det här är ett viktigt steg för oss som förening att ta att alla ledare har adekvat utbildning för uppdraget. Utbildning är ett av styrelsens huvudfokus och att vi ska kunna erbjuda ett så bra program som möjligt för att alla oavsett roll ska känna att man är trygg i sitt ideella uppdrag. Vi har också fått utbildning i hur Digitala Lagkassan fungerar och information och inspelning från utbildningen finns på hemsidan i inloggat läge för dig som är ledare.

Uppstart nya lag. Välkomna 2016-födda!! Som vi startade upp nu i februari. Många vårdnadshavare på plats och ordförande var tillsammans med Scott från sportkontoret på plats och informerade om föreningen och dess mer än 100-åriga historia. Alltid spännande att starta upp nya åldersgrupper.

 

Mycket av detta arbete görs av sportkontoret och dom gör det på uppdrag av styrelsen och utifrån de strategiska beslut som styrelsen tar framåt och vi försöker vara ett stöd i deras vardag. Det kan också vara svårt då de jobbar dagtid och vår ideella tid kickar in efter vår arbetstid, så ibland haltar det. I det här läget gäller det att vi hittar bra rutiner för en bra vardag för de som är nya på sportkontoret. Fram till oktober i höst så är det första gången för dessa två vid varje ny sak och vi behöver fortsatt ge dom stöd och ha tålamod.

 

Många åldersgrupper har verkligen tagit vara på möjligheten att ha möten i klubbhuset och i vår möteslokal, det är verkligen superkul! Styrelsen ber ödmjukast om att vi hjälps åt att ställa i ordning när vi lämnar lokalen för allas trivsel och trevnad. Det är ju vårt gemensamma klubbhus som vi tillsammans tar hand om.  

 

Styrelsen har sedan januari jobbat med årsbokslut, verksamhetsberättelse för 2022 år för att presentera på årsmötet i mars. Verksamhetsplan och budget för 2023 är också två viktiga frågor som vi jobbar aktivt med. Budgeten är en av de viktigaste frågorna då vi efter den ekonomiska revisionen och utredningen som vi gjort har fått stora extraordinära kostnader. Men vi har efter massa justeringar och röda penseldrag kommit i land med en budget i balans. Men det kommer att bli minst två år med svångrem för föreningen. Men mer om det här kommer vi att berätta och presentera på kommande årsmöte.

 

Den här tiden på året går mycket av vår kraft till just planering av årsmötet och att landa föregående år. Möten med revisor, redovisningsbyrå, valberedning och vår personal på sportkontoret.

 

Skriv in 28 mars kl 18.00 i kalendern då ses vi på årsmötet, Nacka konferenscenter. Vi har massa spännande saker att berätta för dig som medlem och för dig som representerar ditt barn.

Under mars månad kommer styrelsen även träffa representanter från olika partier som jobbar i idrotts och fritidsnämnden för att berätta om våra utmaningar och hur vi ser på idrotten i Nacka kommun. Vi kommer då ta upp läget med vårt fina klubbhus och fotbollstältets försvåranden av verksamheten (även om vi är glada när vi får vara där på vinterhalvåret). Det ska bli spännande att höra vad deras tankar är.

 

Framåt med full fart! Har ni funderingar och frågor så är det bara att ni hör av er till styrelsen@jarlaif.se  Järla - det självklara valet

 

Ses den 28 mars om inte förr!!

Styrelsen genom

Catharina Conrad - ordförande

 

Ingrid - Oliver - Gunilla - Sebbe - Peppis


Nyhetsarkiv
Ordförande informerar2022-06-23 16:33
Ordförande informerar2022-05-07 19:43
Mötesdatum 20222021-01-01 15:39
 
Järlas Webshop
Stolta Sponsorer
Bingo Stockholm - Alla hallar